RED Performance første affiliatebyrå i Norge?

red-perfomanceI mitt tidligere innlegg omaffiliatemarkedsføring omtalte jeg tre forskjellige strategier annonsører kan velge mellom for å komme i gang med affiliatemarkedsføring.

  1. Gå direkte til et affiliatenettverk som Tradedoubler, Zanox eller Commission Junction.
  2. Starte sitt eget interne affiliateprogram med innleid eller egenutviklet teknologi
  3. Gå til sitt mediebyrå eller spesialiserte affiliatebyrå og la dem gjøre jobben.

Samtidig skrev jeg at det i Norge ikke fantes et byrå som jobbet dedikert og aktivt med affiliate, men nå skjer det åpenbart endelig noe med affiliatebyråer også i Norge. RED Performance, som hittil har jobbet mest med SEM, SEO, Social og analyse, tilbyr nå nemlig en egen affiliatetjeneste til sine kunder.

I det store utland, hvor affiliate utgjør en vesentlig større del av mediemiksen og annonsørens totale budsjett innen prestasjonsmarkedsføring, eksisterer det en rekke såkalte affiliatebyråer.

Dette er byråer som spesialiserer seg på affiliatemarkedsføring og kjøper tjenester der hvor det passer best for annonsøren. Disse selskapene benytter de annerkjente affiliateplattformene eller leier inn teknologi for å drifte annonsørens affiliateprogram. Disse byråene tar seg da av hele prosessen som innleide konsulenter. Hvis annonsør ønsker å outsource hele prosessen kan slike byråer, på samme måte som SEM-byråer, levere kvalitet.

Eksempelvis så benytter Apple selskapet Neo@Oglivy for å håndtere hele deres affiliateprogram i Europa. Apple har i mange år benyttet seg av Tradedoubler for affiliatemarkedsføring, men er nå på en egen plattform levert av Performance Horizon. Neo@Oglivy har håndtert affiliateprogrammet til Apple både når de har benyttet seg av en av de etablerte affiliateplattformene og når de har valgt å satse på et lukket affiliateprogram med innleid teknologi.

Selskaper som Neo@Oglivy som jobber enten utelukkende med affiliate eller affiliate sammen med annen prestasjonsmarkedsføring som SEO og social finnes det mange av i Europa og resten av verden. I lille Norge har dette derimot ikke vært en trend, selv om vi lenge har hatt selskaper som har spesialisert seg på prestasjonsmarkedsføring. Disse selskapene har i Norge av en eller annen grunn ikke satset på affiliate eller satt opp egne strategier eller produkter for dette i Norge.

Det første selskapet (som jeg har fått med meg i hvert fall – arrester meg gjerne) som går motstrøms ser ut til å være RED Performance. RED Performance har en stund levert SEM, SEO og analyse-tjenester, men nå tilbyr de også affiliate som et eget produkt på sine nettsider. Beskrivelsen av RED Performance sin satsning kan oppsumeres med følgende setning:

RED Performance er ikke en affiliate. Vi er heller ikke et affiliate nettverk. Vi er en rådgivende part som hjelper deg å gjøre riktige strategiske valg, samt overvåke og optimalisere aktiviteten.

RED Performance ser dermed ut til å ta til seg rollen som et affiliatebyrå hvor de håndterer alt fra oppsett og kontakt mellom annonsør og affiliatenettverk til kommunikasjon overfor de enkelte affiliatene. En rask titt gjennom noen av kundene til RED Performance kan tyde på at Proteinfabrikken er deres første kunde på deres nye affiliatemodell. Proteinfabrikken startet nylig et affiliateprogram hos Tradedoubler. RED Performance besitter også det viktigste for å komme i gang med denne satsningen:  ansatte som kjenner affiliatemodellen.

Personlig ønsker jeg byråer som ønsker å ta rollen som affiliatebyrå velkommen i Norge, men det krever en proaktivitet som jeg sjeldent har sett fra mediebyråer. Affiliate er en strategi som krever arbeid, personlig kontakt og relasjoner med nøkkeldrivere. Affiliate er ikke det samme som å kjøpe keywords på Google eller analysere tall i Analytics. Affiliate tar tid, men det gjør det også å bygge opp et vanlig offline salgskorps.

Satsning på affiliate i den norske mediebyråverden har vært en mangelvare og at et byrå nå tar stafettpinnen og forhåpentligvis løper raskt, kan kanskje endre strategien til andre byråer før vi aner. Hvor er for eksempel prestasjonsbyråer som iProspect og Synlighet?