Hvor mye vil du betale for å slippe annonser på Facebook?

Markedsføring på sosiale medier kan oppnås via et stort antall forskjellige aktører i dagens marked, men de sosiale nettverkene som de fleste markedsførere globalt viser mest interesse for er Twitter og Facebook. Tjenestene brukes over hele verden, og begge har sine unike fordeler for markedsførere.

Facebook tilbyr riktignok en rekke fler muligheter enn Twitter, og har en datamengde av sine brukere som nesten kan virke litt skremmende – men dette bidrar til å gjøre markedsføring på Facebook svært så effektivt.

Med det kan man spørre hva Facebook sine brukere egentlig synes om reklamene de ser hver dag når de logger inn seg inn. En forfatter fra Marketingland har tatt en morsom tilnærming for å finne svar på dette spørsmålet.

Greg Sterling, forfatteren – har gjennomført en spørreundersøkelse av ren nysgjerrighet. Spørsmålet hans var som følger: «Hvor mye vil du betale for å fjerne alle annonsene på din Facebook konto?»

Resultatet var nok noe uventet fra mitt hold. Flertallet på 89,7% sa de ikke ville betale noe som helst for å slippe at annonser dukker opp. Den mest fornuftige prisen som var oppført var $ 9.99 (ca 60 kroner) – og bare 4,5% sa at de var villige til å betale det hvert år for å bli kvitt annonsene.

De andre resultatene kan man se under:

Pay-to-remove-facebook-ads

Hvis man ønsker å leke med tall, kan man jo hevde at hvis Facebook globalt ville tatt 60 kroner for en reklamefri opplevelse i året og 10% var villige til å betale dette ville det blitt noe slikt som 5,6 milliarder kroner i året.

Nå betviler jeg at hele 10% ville vært villige til dette, men at det er potensielt et stort foretningspotensiale er det liten tvil om. Nå kan det jo forsåvidt være slik at Facebook tjener 60 kroner per bruker i året via annonser, men det betviler jeg også.

Uansett, tallene forteller oss kanskje ikke så mye – bortsett fra at flesteparten tydeligvis ikke bryr seg så mye om annonsene de ser, og at et lite fåtall hater de kanskje litt for mye.