Hva er egentlig affiliatemarkedsføring?

affiliate-marketing-300x191Begrepet affiliatemarkedsføring har undertegnede snakket om et par ganger allerede her på bloggen og det er ikke sjeldent jeg får spørsmål om hva affiliatemarkedsføringegentlig er? Annonsører, mediebyråer og andre som normalt ikke jobber med affiliatemarkedsføring har som regel en klar formening om hva affiliate er, men ofte synes jeg disse formeningene er et godt stykke fra realiteten og bærer preg av manglende kunnskap og erfaring om affiliatemarkedsføring.

Erfaringsmessig hører jeg ofte fra mediebyråer og annonsører at affiliatemarkedsføring er en kampanje. En kampanje hvor man betaler per CPO fremfor CPM eller CPC som man betaler hos annonsenettverk, Google eller ved å kjøpe trafikk direkte fra mediene. Ja,  CPO er den typiske betalingsmetoden innen affiliate, men affiliate er ingen kampanje!

Affiliatemarkedsføringens historie

For å forstå affiliatemarkedsføring er det ofte greit å starte med litt historie, så hvorfor ikke starte med en tur tilbake til 90-tallet?

I 1994, da Internett begynte å bli kommersialisert, var det pornobransjen som var tidlig ute med å benytte nettet som en kommersiell plattform for å selge sine «produkter» og «tjenester». Selskapet Cybererotica startet i slutten av 1994 det som av mange betraktes som verdens første affiliateprogram. De betalte eiere av nettsteder penger for å drive trafikk til Cybererotica – en klassisk CPC-modell. Selskapet PC Flowers & Gifts var egentlig enda tidligere ute – allerede i 1989 hadde de noe som lignet et affiliateprogram, men dette var ikke på den åpne webben, men i Prodigy-nettverket.

amazon-associatesI 1996 blir affiliatemarkedsføring vesentlig mer stuerent da Amazon lanserer sitt Amazon Associates. Amazon var i denne perioden i startgropen hva gjaldt salg av bøker på nett og trengte en effektiv måte å annonsere for sine bøker uten å måtte ta finansiell risiko som man gjør ved tradisjonell markedsføring. Amazon utviklet dermed sin egen affiliateplattform som fikk navnet Amazon Associates. Med Associates kunne, for første gang, nettsteder tjene penger på å anbefale bøker hos Amazon og tjenesten var en stor, stor suksess. I dag er Amazon Associates fortsatt verdens største affiliateprogram og store deler av Amazons totale markedsføringsbudsjett går i dag gjennom deres eget affiliatesystem.


cj-300x851996
er også året hvor de første virkelige affiliateselskapene startes opp. Linkshare ogbeFree  er det første selskapene som tilbyr teknologi for annonsører som ikke ønsker å utvikle egne affiliateprogrammer og de førsteaffiliatenettverkene er dermed født. Disse selskapene etablerer den første markedsplassen hvor annonsører kan møte nettsteder som ønsker å selge deres produkter. beFree kjøpes senere opp avCommission Junction som ble etablert i 1998. Både Linkshare og Commission Junction er i dag blant de største affiliatenettverkene i verden.


tradedoublerl-logoI 1999
etableres Tradedoubler i Sverige og kickstarter dermed affiliatemarkedet i Europa og Skandinavia. Tradedoubler ekspanderer raskt til resten av Europa og allerede i 2000 er selskapet å finne i Norge og de første norske affiliateprogrammene lanseres. Tradedoubler, som Commission Junction, Linkshare og beFree på den andre siden av atlanteren, gjør det mulig for små og mellomstore annonsører å begynne med affiliatemarkedsføring uten å måtte utvikle egne tekniske plattformer for drift.

Tradedoubler, Commission Junction og Linkshare sin markedsplass-modell hvor annonsører og nettsteder møtes blir den dominerende og mest effektive modellen for de fleste annonsører og disse nettverkene blir svært populære . I perioden fra 2000 og utover ser affiliatebranjsen en stor vekst og en rekke nye selskaper blir etablert – og forsvinner. De  store affiliatenettverkene som Tradedoubler,Commission Junction, Linkshare, Zanox, Affiliate Window og Webgains kom seg gjennom den turbuluente dotcom-boblen og dominerer i dag den seriøse delen av affiliatemarkedsføringen.

I år (bedre sent enn aldri) har også Google hevet seg på affiliatemarkedet og åpnet Googles Affiliatenettverk i Europa og lovet stor satsning på sitt affiliateprodukt. Affiliate er med andre ord fortsatt i vinden og veksten vil garantert fortsette nå som Google også virkelig promoterer sitt affiliateprodukt.

Med affiliatehistorien overstått kan vi enkelt oppsummere hvordan affiliatemarkedsføring oppstod – annonsører, med Amazon i spissen,  hadde et ønske om å selge sine produkter etter en klassisk provisjonsmodell på nettet. Med utgangspunkt i eksisterende teknologi i nettlesere, ble teknologi for sporing og affiliatemarkedsføring utviklet.

Affiliates er ditt virtuelle salgskorps på nettet

Affiliatemarkedsføring i 2012 er et vidt begrep som dekker mange områder, men grunnprinsippene er fortsatt de samme. Affiliatemarkedsføring er en prestasjonsmarkedsføringsstrategi hvor man som annonsør betaler provisjon på salg av sine varer, registrering av lead eller andre målbare og resultatutløsende handlinger.  Ikke ulikt en hvilken som helst salgsstrategi. Affiliates er dermed dittvirtuelle salgskorps på nettet og må behandles deretter.

Som alle salgsstrategier, er affiliatemarkedesføring en langsiktig strategi – ikke en kortsiktig kampanje. Det er her mange, kanskje spesielt byråer og annonsører, misforstår affiliatemarkedsføring. Ingen annonsører eller byråer ville vel ansatt selgere kun for en 4 ukers salgskampanje for så å gi dem sparken? Salg er en langsiktig strategi. Det tar tid å bygge opp en godt salgskorps i offline verden. Det samme gjelder ditt virtuelle salgskorps – affiliatene.

De som lykkes med affiliatemarkedsføring tenker langsiktig og jobber med affiliates- og nettverk på en helt annen måte enn hvordan man jobber med en kortsiktig kampanje på VG, Google eller hvilket som helst annet medie.

Hvem er affiliates?

Affiliates er ditt virtuelle salgskorps, men hvem er egentlig disse affiliatene? En affiliate er en person eller et selskap som selger og markedsfører dine produkter på vegne av deg gjennom ditt affiliateprogram.

Affiliates kan være alt fra en blogger som Fotballfrue til et stort multinasjonalt selskap som Schibsted. Det er affiliatemarkedsføring som gjør det mulig for fotballfrua å få provisjon på alle klærene hun selger hos Nelly og  det er affiliatemarkedsføring som gjør det mulig for VG Mobil å tjene penger på kjøp av mobiltinnhold fra iTunes og App Store via deres mobilenettsteder.

En affiliate kan være nabogutten som er en kløpper på SEM eller en oppstartsbedrift som utvikler en knall god prissammenligningsside. En affiliate kan være ditt kredittkortselskap som tilbyr deg cashback når du handler på nettet eller andre nettsider som betaler deg cashback for å handle. En affiliate kan være nettstedet hvor du finner dine rabattkoder eller tjenesten som hjelper deg med å velge riktig kontaktlinser. En affiliate kan være søkemotoren hvor du finner den billigste flyreisen eller reiseguiden din til Danmark.

Affiliates kan med andre ord være mye forskjellig og affiliatemarkedsføring spiller som regel en rolle i svært mange av innovasjonene på nett.

Hvordan begynner man med affiliatemarkedsføring?

Prinsippene i affiliatemarkedsføring er som nevnt relativt enkle. Du «ansetter» et virtuelt salgskorps som består av en rekke nettsteder (affiliates) og gir disse en forhåndsbestemt betaling når de selger dine produkter. Normalt består denne provisjonen enten av prosent av ordreverdi eller en fast sum.

Hvis man ønsker å begynne med affiliatemarkedsføring har man egentlig tre valg:

  1. Gå direkte til et affiliatenettverk som Tradedoubler, Zanox eller Commission Junction. I Norge er Tradedoubler og Zanox de største nettverkene.
  2. Starte sitt eget interne affiliateprogram med innleid eller egenutviklet teknologi
  3. Gå til sitt mediebyrå eller spesialiserte affiliatebyrå og la dem gjøre jobben.

Alle har sine fordeler og ulemper. Det enkleste en annonsør kan gjøre er å gå direkte til et affiliateselskap og be dem om å sette opp og drifte ditt affiliateprogram. Annonsøren vil da benytte deres teknologi og betalingsmodellen er som regel en cut av provisjonen og en fast månedlig sum for å få tilgang til nettverket. Fordelen med å gå direkte til et stort affiliateselskap er at annonsøren umiddelbart får tilgang til tusenvis av affiliates og du er på en velfungerende teknisk plattform som affiliates kjenner. Annonsøren konkurrerer allikvel i en åpen markedsplass og er ikke merkevaren eller provisjonen god nok vil affiliates lett kunne prioritere andre annonsører. Fordelen med å benytte en annerkjent affiliateplattform er også at man som annonsør kan betale seg fra oppfølging og optimalisering av affiliates.

Noen annonsører velger også å starte sitt eget interne affiliateprogram, enten med innleid teknologi eller utvikler dette selv. Utvikler man selv har man svært god kontroll over teknologi, men kostnadene ved å starte en slik plattform er ikke små. Avanserte affiliates vil også i mindre grad kunne prioritere interne affiliateprogrammer på teknologi og plattformer de ikke stoler på eller kjenner til. Fordelen med en egen plattform er åpenbart at annonsører slipper løpende kostnader på transaksjoner og kan enten betale mer til affiliates eller spare pengene. Den største utfordringen for egne plattformer er å skaffe affiliates.

En trend som er mer utbredt i Europa er såkalte affiliatebyråer. Dette er byråer som spesialiserer seg på affiliatemarkedsføring og kjøper tjenester der hvor det passer best for annonsøren. Disse selskapene benytter de annerkjente affiliateplattformene eller leier inn teknologi for å drifte annonsørens affiliateprogram. Disse byråene tar seg da av hele prosessen som innleide konsulenter. Hvis annonsør ønsker å outsource hele prosessen kan slike byråer, på samme måte som SEM-byråer, levere kvalitet. I Norge i dag finnes det ingen byråer som spesialiserer seg på dette eller har inngående kjennskap til affiliate, men utenfor Norge er det en rekke selskaper som utelukkende jobber med dette.

Dette var en kort introduksjon til affiliatemarkedsføringsverden. I neste runde tar jeg et dypdykk i forskjellige typer affiliates og hvordan man bør jobbe med dem.