Pinterest bedriver snedig affiliatemarkedsføring

Pinterest_PrimaryLogo_Red_RGBÅrets hotteste og mest omtalte sosiale nettverk er ikke Google+, men Pinterest. Skal man dømme av comScore sine tall vil Pinterest  passere Google+ og allerede nå bruker folk mer tid på Pinterest enn Google+. Interessen for Pinterest, både blant forbrukere og bedrifter, virker svært høy, men foreløpig har få norske aktører hevet seg på bølgen.

Pinterest kan enkelt og greit forklares som en virtuell korktavle hvor du kan henge opp ting du ønsker å spare og dele. Du kan ha flere forskjellige korktavler, for eksempel en for ferien din, en for ditt bryllup eller oppussingen av badet. Kommer du over et fint hotell, kan du enkelt «pin it» til din virtuelle reiserelaterte korktavle.

Pinterest er åpenbart fokusert rundt produkter. De har dermed en direkte kobling med e-handel og har benyttet affiliatemarkedsføring på en snedig måte for å tjene penger på sin trafikk.Pinterest har nemlig inntil nylig benyttet seg av en løsning fra teknologiselskapet Skimbit. Dette selskapet tilbyr to forskjellige affiliatemarkedsføringsteknologier og Pinterest har benyttet seg produktet som kalles for Skimlinks. Skimlinks skal gjøre det lettere for nettsteder med store mengder utgående lenker å tjene penger på disse lenkene.

Løsningen er like enkel som den er genial (for Pinterest). Ved å plassere en Skimlinks-javascript snutt på alle sider, gjør Pinterest automatisk alle utgående lenker om til affiliatelenker. Skimlinks samarbeider på sin side med alle de store affiliatenettverkene som TradeDoubler, CJ, Affiliate Window og Zanox og har dermed over 17 000 nettbutikker i sitt «sortiment», som f.eks Esigarett med nikotin.

Hver gang en bruker på Pinterest legger ut en lenke til et produkt fra en av de 17 000 nettbutikkene Skimlinks samarbeider med, gjøres denne lenken automatisk om til en affiliatelenke som Pinterest får provisjon på. Lager for eksempel jeg en lenke til en sang på iTunes på min virtuelle korktavle, vil denne lenken gjøres om til en affiliatelenke og Pinterest får 4% provisjon av dette kjøpet. Helt automagisk. Pinterest får dermed betalt for alt brukerskapt innhold som kan matches opp mot et affiliateprogram uten at selskapet trenger å gjøre mer enn å legge inn en Javascript-snutt på alle sider.

Skimlinks på sin side tar 30% av provisjonen som tildeles Pinterest og dette er deres forretningsmodell. De automatiserer og gjør affiliatemarkedsføring svært enkelt for et nettsted med store mengder brukerskapt innhold. Skimlinks er et relativt nytt konsept, men Pinterest er nok den mest mainstream benyttelsen av teknologien som jeg har sett.

Teknologien er definitivt ung og man kan stille spørsmål til hva kunden til syvende og sist betaler for. Skaper dette verdi for kunden? Som alle nye muligheter må det prøves og feiles før man finner en modell som fungerer. I Pinterest sitt tilfelle ser jeg ikke helt verdien, men kombinerer man ideen til Pinterest med muligheten til for eksempel å ha en inntektsdeling av provisjon mellom Pinterest og brukerne av Pinterest vil dette kunne stille annerledes.

Pinterest har muligheten til å skape en perfekt plattform for deling av innhold hvor brukerne også får en del av suksessen – ikke ulikt modellen Google la seg på når de innførte annonser i videoene  på YouTube.  Lager du en YouTube-hit, deler Google annonseinntektene med deg. Det samme kan Pinterest gjøre.

Avslutningsvis er det jo verdt å ta med seg at Pinterest faktisk har droppet bruken av Skimlinks for sitt innhold, men det skulle ikke forundre meg om dette kun var i påvente av en egenprodusert løsning som gjør inntektsdeling mulig.