Sosialt søk – nei takk?

 

Et buzzword blant oss som jobber med prestasjonsbasertmarkedsføring den siste tiden har vært sosialt søk. Google har, med sin Google+ integrasjon, integrert informasjon fra sitt eget sosialenettverk i søkeresultatene og Bing har integrert Facebook i sitt søkeresultat.

Mange har jublet, mange har klaget og det er egentlig betimelig å stille seg spørsmålet om folk egentlig vil blande sosialemedier og søk? De flinke folkene i iProspect har laget en nordisk undersøkelse som stiller akkurat dette spørsmålet.

Skal vi dømme av resultatene til iProspect sin undersøkelse så sier hele 49% av de spurte at de er uenig eller helt uenige i at det er hjelpsomt å se anbefalinger fra venner i sine søkeresultater – noe første del av det vi kan kalle sosialt søk handler om.  Videre mener også 54% av de spurte at de ikke ønsker at resultater i søkemotorene skal justeres etter søkehistorie eller interesser.

Samtidig sier 46% de samme respondentene at de blir inspirert av sine venner sine anbefalinger når det gjelder hva de skal søke etter.

Det vi søker etter (merkevarer, produkter, reiser etc.) påvirkes altså av hva våre venner og familie snakker om, anbefaler eller bruker. Den klassiske «Word of Mouth». Når søket derimot faktisk gjøres vil vi åpenbart ikke at søkeresultatene skal påvirkes av de samme vennene eller vise deres anbefalinger rett i søkeresultatet. Hvorfor ikke?

Personlig kjenner jeg meg godt igjen i denne undersøkelsen. Jeg har aldri satt noe spesiell pris på integrasjonen av sosiale medier inn mine Google eller Bing-søk da jeg svært sjeldent har sett at dette har gitt meg noe som helst kontekst eller nytte overfor meg som søker. Google er så langt den dårligste i klassen.

Google+ er foreløpig en spøkelsesby uten en aktiv medlemsmasse som består av særlige  mange «vanlige mennesker» utover SEM/SEO-nerder og Android-elskende teknologifantaster. Bing på sin side burde jo fare mye bedre med Facebook sine 1 milliard aktive medlemmer, men selv de sosiale søkene med alle mine vanlige Facebook-venner finner jeg lite nyttig.

Problemet er for meg to-delt.

Mine søk oppleves som private og ikke noe jeg ønsker at mine venner skal «delta» i  selv om jeg jo vet at dette kun er informasjon som hentes fra min social graph og ikke noe mine venner ser. Det er følelsen som sannsynligvis teller for mannen i gata, ikke hva som teknisk egentlig skjer.

Det største problemet er derimot konteksten. Når jeg søker etter noe, f.eks. en reise til Roma, så er jeg sannsynligvis interessert i å finne informasjon om byen, flybilletter, hotell, lokale restauranter og lignende informasjon. Jeg vil raskest mulig til målet for mitt søk, ikke nødvendigvis presenteres med en million søkeresultater hvor noen få (og kanskje irrelevante) er anbefalt av mine venner.

Jeg tar meg selv nemlig oftere og oftere i å hoppe over nettopp søket i en slik søkeprosess. Det sosiale aspektet er for meg nemlig mer interessant når jeg har funnet det jeg søker etter. Det ER interessant å vite hvem av mine venner som har reist til Roma og hvor de har spist, men den informasjonen har verken Bing eller Google greid å presentere til meg på en fornuftig måte.  Kilden er som regel Yelp eller Tripadvisor og deres sosiale Facebook-integrasjon – ikke en søkemotor.

Samme tankegang benytter også Apple med sitt Siri-stemmesøk på iPhone og iPad. Ved å knytte seg til Yelp kan iPhone-brukere spørre om restaurantanbefalinger uten å måtte gå innom Google/Bing (nylig ble også Siri sine Yelp-søk tilgjengelig i Norge) og få resultatet presentert direkte på skjermen eller i Yelp-applikasjonen med sosiale anbefalinger.

Det er sosialt søk som fungerer og gir en kontekstuell mening vesentlig utover en «like» eller en +1 på et dødt sosialt nettverk.

 

 

Om forfatteren

Mats har jobbet med affiliatemarkedsføring siden tidlig 2000 og har vært Publisher Manager og Head of Technical Services hos verdens største affiliateselskap, TradeDoubler. Mats har også startet noen av Norges største teknologinettsteder og nylig vært primus motor bak cashback og lojalitetskonseptet Kickback.no.

Mats på nett

Legg igjen en kommentar