Google Tag Manager – en hjelpende hånd for annonsører?

Alle som jobber med prestasjonsmarkedsføring har garantert før eller senere kommet bort i problematikken med sporing. Uten sporing er det umulig å jobbe med prestasjonsmarkedsføring og utfordringen ligger som regel i å få sporingen på plass på annonsøren/kunde/egen nettside. Det krever som regel tekniske implementeringer og IT-avdelingen har som regel mye annet å gjøre. Tag Managerer et nytt gratis produkt fra Google som er ment å gjøre denne prosessen litt enklere.

Hvis man har et par år på baken med prestasjonsmarkedsføring vet man at det å få på plass korrekt sporing for leverandører ikke alltid er like lett.  IT-avdelinger som outsourcet, konsulenter som lager nettbutikker og utviklingsreleaser som ikke passersom hånd i hanske med markedsplanene er som regel hovedårsakene til at sporignen ikke kommer på plass. Hvis man som annonsør for eksempel vil starte et affiliateprogram eller en re-targeting kampanje må sporingen på plass for at kampanjen kan startet. At markedsavedlingen da må vente på ny «release» av din nettside som først skjer i 2013 er sjeldent holdbart.

Det er her Googles nye Tag Manager kommer inn. Tag Manger ble lansert, i det stille, for et par uker siden og kan potensielt bli et nesten like viktig verktøy som selskapets gratis Analytics-pakke. Det Google Tag Manager tilbyr er nemlig et verktøy for å gjøre det lekende lett å legge inn nye «tags» (sporing) på dine nettsider uten å måtte innvolvere IT-avdelingen eller hvem enn som er ansvarlige for å lage dine nettsider.

Google Tag Manager lager såkalte «container tags» – enkelt forklart en sporingskode som kan inneholde flere andre sporingskoder. Som annonsør implementerer du dermed Googles Tag Manager-koder og deretter kan du selv, gjennom et enkelt webgrensesnitt, legge inn sporing for andre aktører.  Med Tag Manager sine koder på plass på nettsiden, kan man legge inn sporingskoder for andre selskaper uten å måtte innvolvere IT. Dette gjør det jo åpenbart mye lettere og raskere å starte opp med foreksempel re-targeting eller affiliatemarkedsføring.

Samtidig bør man jo være klar over en ting – man legger alle kortene i en kurv. Denne kurven er kurven til Google. Google vil med slike container tags ha enda større oversikt over din markedsføring og hva du jobber med – uavhengig om dette går til et tredjepartsnettverk eller ikke. Selv om Tag Manager er gratis, så betaler du med informasjon. Informasjon om din markedsføring.

Det finnes flere uavhengige selskaper som tilbyr lignende løsninger mot betaling. Mest kjent er kanskjeTagMan, men også en del sporingssystemer tilbyr container tags eller såkalt «piggyback»-funksjonalitet. Tag Manager og TagMan er mer dedikerte verktøy med flere muligheter og kan være gode løsninger for små og mellomstore bedrifter.